الاحتراس في البلاغة العربية: دراسة في تحرير المصطلح

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

محاضر، قسم اللغة العربية، کلية التربية والآداب، جامعة الحدود الشمالية، المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
هدفت الدراسة إلى محاولة تحرير المصطلح، وضبط معاقده في المقام الأول، وليس هذا بالعمل الهين؛ إذ يحتاج إلى جهد في قراءة التراث، وجهد آخر في التلخيص والاستنباط، وقد اتبعت في دراستي المنهج الوصفي والتطبيقي للوفاء بآليات البحث. واقتضت طبيعة الدراسة أن تکون في مقدمة وستة مباحث على النحو التالي: المبحث الأول: تحرير المصطلح في کتاب اللغة، والصلة بين المعنى اللغوي والاصطلاحي. المبحث الثاني: موقع الاحتراس في الدرس البلاغي، المبحث الثالث: مصطلح الاحتراس حتى نهاية القرن الخامس الهجري. المبحث الرابع: مصطلح الاحتراس في مدرسة المتأخرين. المبحث الخامس: مصطلح الاحتراس في الدرس البلاغي المعاصر. المبحث السادس: صور الاحتراس والقيمة الوظيفية. وأبرز نتائج الدراسة:  أن الاحتراس أعم من أن يحصر في صورة ضيقة من صور الإطناب، بل هو يدخل في أبواب کثيرة، معظمها يتصل بفن القول وصنعة البيان، وأغراض الشعر، من مدح ورثاء، وغزل ونسيب ووصف وتصوير. صنعة الشعر تقتضى الاحتراس في بناء القصيدة وطريقة تشکيلها ومنهج التخلص والخروج والقران بين الأبيات حتى تکون جسداً تاماً، وبنياناً محکماً، ونسجاً واحداً. الاحتراس باباً فاعلاً من أبواب القول، وصورة حقيقية من صور الإبداع تجمع بين أصول النقد وصناعة البيان. الاحتراس يتقاطع مع کثير من فنون البلاغة، کالإبداع، والاستطراد، والاستقصاء، وغير ذلک مما يدرکه المشتغلون في العلم. أن الاحتراس لا يکون في الإطناب فقط، بل يکون في الإيجاز کذلک، لأن المعنى کما يکون في الإطناب يکون في الإيجاز من غير فرق.
 
Abstract
The study aimed to try to liberate the term and control its complexes in the first place, and this is not an easy task. It requires an effort in reading heritage, and another effort in summarizing and deduction, and in my study I followed the descriptive and applied approach to fulfill the research mechanisms. The nature of the study necessitated that it be in an introduction and six chapters as follows: The first topic: editing the term in the language book, and the link between linguistic and idiomatic meaning. The second topic: the location of guarding in the rhetorical lesson, the third topic: the term guarding until the end of the fifth century AH. The fourth topic: the term of precaution in the school of the latecomers. In the current rhetorical lesson, the fifth topic is the term "guarding." The sixth topic: images of caution and functional value. The most prominent result of the study is that caution is more general than being confined to a narrow form of exaggeration. Rather, it enters into many sections, most of which are related to the art of speech, the craft of statement, and the purposes of poetry, such as praise and lament, flirtation, kinship, description, and depiction. The craftsmanship of poetry requires caution in the construction of the poem, the method of its formation, the method of elimination and the exodus, and the Qur’an between the verses so that it is a complete body, a tight structure, and one weave. Precaution is an effective way of saying and a true form of creativity that combines the origins of criticism and the statement industry. Guarding intersects with many of the arts of rhetoric, such as creativity, digression, investigation, and other things that those engaged in science realize. That caution is not only an exaggeration but in brevity as well, because the meaning, as it is an exaggeration, is in brevity without a difference.

الكلمات الرئيسية