البناء اللغوي لمرثية "ناجيت قبرک" (للشاعر مهدي الجواهري) وأثره في الدلالة الشعرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ النحو والصرف والعروض کلية اللغة العربية ـ جامعة أم القرى ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
لم تعدْ قراءةُ النصِّ الشعريِّ مستراحَ المنهکين من مشاقِّ الحياة ، ولا وسيلةً لملء فراغ العاطلين عن العمل والإنتاج ، بل صارت قراءته في ذاتها عملاً شاقًّا يتجشم القارئ خلاله مهمة سبر أغواره لاکتشاف دلالاته المختبئة وراء تشکلات بنائه اللغوي المتشابکة ، وصار القارئ بهذا الصنيع بمثابة منتج للدلالة الشعرية التي قد تتطابق مع دلالة الشاعر نفسها ، وقد تزيد عليها، وقد تنشئ دلالات لم تدر بخَلَدِ الشاعر ، ولکنَّ لغتَه کشفَتْ عنها .
وعلى هذا فإنه ما من سبيل أمام القارئ في رحلته البحثية للولوج إلى عالم النص سوى المرور على بناه اللغوية المتتابعة بل المتشابکة ، يستنطقها حتى تودِعَه أسرارها أو لنقل أسرار صاحبها .
وهذه البنى اللغوية صوتية وصرفية ومعجمية وترکيبية تشي بحقيقة مشاعر الشاعر حتى وإن خالفت ظاهر معناه ، ومن ثم يمکن لهذه البنى أن تکون شاهد صدق على الدلالة الشعرية التي يتبنى الشاعر تسجيلها في شعره، ومن الممکن أن تکون فاضحةً لعدم صدق مشاعره .
 
 
Abstract
 
 
 
Reading a poetic text is no longer a rest for the exhausted from the hardships of life, nor is it a means to fill the void of the unemployed and productive. Rather, reading it has become in itself a hard work during which the reader undertakes the task of probing its depths to discover its hidden meanings behind the intertwined formations of its linguistic structure, and the reader has become with this deed a product of poetic significance. Which may coincide with the poet's own sign, or may increase it, and it may create connotations that did not occur in the poet's immortality, but his language revealed them.
Accordingly, there is no way for the reader, in his research journey, to enter the world of the text, but to pass through its sequential or even intertwined linguistic structures, interrogating them until they deposit their secrets with him, or to convey the secrets of their author.
These linguistic structures are phonetic, morphological, lexical and syntactic, which indicate the reality of the poet’s feelings, even if they contradict the apparent meaning of it. Hence, these structures can be a true witness to the poetic significance that the poet adopts to record in his poetry, and it may be scandalous for the lack of sincerity of his feelings.

الكلمات الرئيسية