الغُمُــوضُ الفَنّــيُّ فِـي الشِّــعْرِ بَيْن الإِمَامِ عَبْدِ القَاهِرِ وَالنُّقَّادِ الحَدَاثِيّيّن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ البلاغة والنقد المساعد ـ بکلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بدسوق ـ جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخص
    تتناول هذا الدراسة ظاهرة نقدية، امتدّ سلطانها على ساحة النقد الأدبي قديما وحديثا، وهي ظاهرة الغموض الفني وعلاقته بالإبداع بوصفه جوهر النص الشعرى وعلامة الجدة والنبوغ، وقد اعتزمت الدراسة على تجليته في فکر الإمام عبد القاهر، وربطت بينه وبين ما روّج له دعاة النقد الحديث من ضرورة التسليم بوجوب مقدار من الغموض الشفيف الموحى، تشع من خلفه إيحاءات الصور، ودلالاتها الغامضة، حتى غدا ذلک عندهم رکنا رئيسا في العمل الشعرى ومقوما أساسا من مقوماته
 
 
.Abstract
 
 
 
This study deals with a critical phenomenon, whose influence extended to the literary criticism scene in ancient and modern times and it is the phenomenon of artistic ambiguity and its relationship to creativity as the essence of the poetic text and a sign of brilliance The study intended to the manifestations of the thought of Imam Abdul Qaher, and linked him with what advocates of modern criticism promoted from the necessity of accepting certain amount of revealing ambiguity, behind which radiates the inspiration of images ,and their mysterious connotations, until this became for them a major pillar in poetic work and an essential element of its components.

الكلمات الرئيسية