استراتيجية الحوار التعليمي ودوره في تعليم العربية لغير الناطقين بها، دراسة تطبيقية على طالبات معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في جامعة أم القرى (القسم النظري)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة ماجستير: بقسم اللغة والنحو والصرف - اللغويات التطبيقية ـ جامعة أم القرى بمکة المکرمة ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
هذه الدراسة بعنوان (استراتيجية الحوار التعليمي ودوره في تعليم العربية لغير الناطقين بها، دراسة تطبيقية على طالبات معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في جامعة أم القرى)، تهدف إلى الکشف عن مدى فاعلية استراتيجية الحوار في تدريس اللغة العربية لغير الناطقين بها، بمعهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في جامعة أم القرى، ومدى قدرة الحوار التعليمي في تطوير العملية التعليمية في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها، وقد استخدمت الباحثة منهجين: المنهج الوصفي في إعداد الجزء النظري، والمنهج شبه التجريبي في الدراسة الميدانية، وقد أعدت الباحثة خمس أدوات بحثية وهي: إعداد دروس حوارية تم تفعيلها في تدريس المجموعة التجريبية، والاستبانة وهي على قسمين؛ استبانة موجهة لمعلمات اللغة العربية بمعهد أم القرى لتعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها، في جامعة أم القرى، واستبانة موجهة لطالبات معهد اللغة العربية بجامعة أم القرى، الاختبارات القبلية والبعدية، التي أجرتها الباحثة على أفراد العينة.
وقد حُکمت الأدوات السابقة للتأکد من صدقها، وذلک بعرضها على عدد من المحکّمين، ومن المختصين في مجال تعليم اللغة العربية وآدابها،
أشارت النتائج إلى ضرورة التنوع في استراتيجيات تدريس اللغة العربية لغير الناطقين بها، وأن للحوار التعليمي أثر إيجابي في تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها.
 
Abstract
This study, entitled (The strategy of educational dialogue and its role in teaching Arabic to non-native speakers, an applied study on female students of the Institute for Teaching Arabic to Non-Native Speakers at Umm Al-Qura University), aims to reveal the effectiveness of the dialogue strategy in teaching Arabic to non-native speakers, at the Ta’aleem Institute The Arabic language for non-native speakers at Umm Al-Qura University, and the extent of the educational dialogue’s ability to develop the educational process at the Institute for Teaching Arabic to Non-Native Speakers. The researcher used the two approaches: the descriptive approach in preparing the theoretical part, and the semi-experimental approach in the field study. Research: preparing dialogue lessons that were activated in the teaching of the experimental group, and the questionnaire, which is in two parts; A questionnaire directed to female Arabic language teachers at Umm Al-Qura Institute for teaching Arabic to non-native speakers, at Umm Al-Qura University, and a questionnaire directed to female students of the Arabic Language Institute at Umm Al-Qura University, the pre and post tests, which the researcher conducted on the sample members.
The previous tools were judged to ensure their authenticity, by presenting them to a number of arbitrators and specialists in the field of teaching Arabic language and literature.
The results indicated the need for diversity in the strategies for teaching Arabic to non-native speakers, and that educational dialogue had a positive impact on teaching Arabic to non-native speakers.

الكلمات الرئيسية