الفلسفة الأسلوبية للفظ جدل في القرآن الکريم في ضوء علم اللغة النفسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس في قسم أصول اللغة بکلية اللغة العربية بأسيوط جامعة الأزهر ـ جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخص
ارتباط الدلالة اللغوية بالدلالة النفسية لم يفت علماؤنا القدامى التنبيه عليه, وأول ما يطالعنا من هذا القرآن, وإذا کانت الألفاظ ليست إلا رموزًا  تعبر عن المعاني الکامنة في النفس فقد وجد العلماء علاقة بين الظواهر اللغوية والظواهر النفسية وأنشأوا ما يسمي بعلم اللغة النفسي, وهنا يأتي أسلوب القرآن بلغته في التعبير بالصورة المحسة عن المعني الذهني والحالة النفسية, ولذا آثرت أن أکتب بحثًا يتعلق بهذا الموضوع فجاء بعنوان:(الفلسفة الأسلوبية للفظ جدل في القرآن الکريم في ضوء علم اللغة النفسي). ومن أهم ما دفعني إلى اختيار هذا البحث ما يلي. أولًا: حاجة علم اللغة النفسي إلي مزيد من الدراسات المتخصصة التي تفتح نوافذ نفسية جديدة لفهم النص وتلقيه. ثانيًا: إثبات أن اللغة العربية ليست مجرد ألفاظ جامدة يغلب عليها الأسلوب المنطقي الجاف, وإنما تتمتع بإيحاءات نفسية. وکان منهجي في هذا البحث منهجًا وصفيًا, وکان من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة, أولًا: کذب الشبه التي ألقيت علي اللغة العربية من أنها مجرد ألفاظ جامدة يغلب عليها الأسلوب المنطقي الجاف, وافتقادها للاتجاه النفسي وأبعاده وآثاره. ثانيًا: ما ورد من الجدال في القرآن کان علي سبيل الذم إلا في أربعة مواضع, وفي هذا إشارة إلي أنه في الأصل ينبغي ألا يکون, وأنه من شأن المعاندين إلا ما کان من الجدل للوصول إلي الحق.
 
 
Abstract
 
 
 
The link between linguistic significance and psychological significance Our ancient scholars did not fail to alert us to it, and the first thing that we read of this Qur’an is, and if the words are nothing but symbols expressing the meanings inherent in the soul, the scholars found a relationship between linguistic phenomena and psychological phenomena and established what is called psycholinguistics, and here The method of the Qur’an comes in its language in expressing the sensible image of the mental meaning and the psychological state, and therefore I chose to write a research related to this topic, so it came under the title: (Stylistic Philosophy of the Word Controversy in the Holy Qur’an in the Light of Psycholinguistics). Among the most important factors that prompted me to choose this research are the following. First: Psycholinguistics needs more specialized studies that open new psychological windows for understanding and receiving the text. Second: Proving that the Arabic language is not just static words dominated by a dry logical style, but rather has psychological overtones. My approach in this research was a descriptive one, and one of the most important findings of the study was, firstly: the falseness of the resemblance that was thrown on the Arabic language, that it is just static words dominated by the dry logical method, and its lack of psychological direction and its dimensions and effects. Second: What was mentioned in the debate in the Qur’an was on the basis of slander except in four places, and this is an indication that it should not originally be, and that it is about the stubborn ones except what was in the debate to reach the truth.

الكلمات الرئيسية