الانزياح الإيقاعي الخارجي في المسرح الشِّعْري عند عزيز أباظة : القافية أنموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللُّغة العربيَّة وآدابها کليَّة الآداب والعلوم الإنسانيَّة ـ جامعة الملک عبد العزيز ـ جدَّة ـ المملکة العربيَّة السُّعوديَّة

المستخلص

الملخص
تناولتْ هذه الدِّراسة تطبيقَ المنهجِ الأسلوبيّ على مسرحِ عزيز أباظة الشِّعري في آخرِ نتاجه الأدبيّ في ثلاثِ مسرحيَّاتٍ: (قافلة النُّور، قيصر، زهرة)، وهي محاولةٌ لاستجلاء خصائصه الأسلوبيَّةِ، وما تکتنزه من جماليَّاتٍ فنيَّةٍ من خلال ظاهرةِ الانزياح الإيقاعي الخارجي المتمثل في القافية وصور الانزياح فيها وفق ما يقتضيه السِّياق، وتأثيرها على المتلقِّي.
وصدرت الدِّراسة بمقدمة تبين أهمية الموضوع وأهدافه وما إلى ذلک، وقُسِّمَ البحثُ إلى مبحثين: نظريّ وتطبيقيّ؛ فالنَّظري تناول فيه: مفهوم الانزياح الإيقاعي الدَّاخلي في القافية وأهمِّيته وصوره المختلفة.
وتناول الجانب التَّطبيقي الانزياح الإيقاعي الدَّاخلي في القافية وعلاقته بالبناء الدِّرامي عند عزيز أباظة في مسرحه الشِّعري وهو على مطلبين؛ المطلب الأوَّل: استعمال حرف الروي الشاذ والنَّادر، وتناول المطلب الثَّاني: عيوب القافية من خلال صور الانزياح في السِّناد بمختلف أشکاله، والتَّضمين بنوعيه الجائز والقبيح، والإيطاء، وانتهى البحث بخاتمة تجمل فيها نتائج البحث، وذُيِّلَ بالمصادر والمراجع.
 
Abstract
 
 
 
This study dealt with the application of the stylistic approach to Aziz Abaza’s poetic theater in his last literary production in three plays, namely (The Caravan of Light, Caesar, Zahra), which is an attempt to clarify its stylistic characteristics, and the artistic aesthetics that it possesses through the phenomenon of external rhythmic displacement, which is represented in the rhyme and images of deviation as required by the context, and its impact on the recipient.
The study consisted of an introduction showing the importance of the topic, its objectives, and so on. It was divided into two sections: theoretical and applied. The theoretical section handles the concept of internal rhythmic deviation in rhyme, its importance and its various forms.
The applied section deals with the internal rhythmic deviation in rhyme and its relationship to the dramatic structure of Aziz Abaza in his poetic theatre. This section contains two topics. The first topic includes the use of the unusual and rare rhyme letter. The second topics deals with the defects of rhyme through the forms of deviation in the Sanad (It is the difference in the movement of the letter that precedes the absolute rhyme letter, such as Fattah al-Nun and Kasra al-Kaf) in its various forms, and the implied with its two types, permissible and ugly, and inflection. The research ended with a conclusion summarizing the results of the research, and appended sources and references.

الكلمات الرئيسية