الملخص التکرار ظاهرة أسلوبية ونسق تعبيري مهم في الشعر العربي ، وقد اعتمدت عليه القصيدة في نصها ، بشکل يلفت انتباه القراء والنقاد ، فاتجهت بعض الدراسات إلى الحديث عن معناه وأشکاله ووظائفه ، ولکن کانت هذه الدراسات جزئية ؛ حيث دارت حول التکرار على مستوى الجملة ، أو العبارة ، أو النص الواحد ، وليس على مستوى شعر الشاعر ، من هنا کان الدافع لهذه الدراسة التي تسعى إلى دراسة التکرار ليس على مستوى النص الواحد من نصوص الشاعر ، وإنما هي دراسة ترصد المتکررات في نصوص الشاعر کلها ، والکشف عن الخصائص الجمالية والفنية في شعره . حيث تهدف إلى الکشف عن ظاهرة التکرار في شعر محمود حسن إسماعيل، والتي ترتبط ارتباطاً وثيقاً بنفسية الشاعر وبناء حياته ، فإذا کان التکرار مفتاحاً للفکرة المسيطرة على الشاعر ، فإن هذه الدراسة تسعى إلى التعرف على هذه الظاهرة في شعره وإلى أي مدى استطاع الشاعر أن يوفق في بنائه وصياغته ، ليجعل منه أداة فاعله داخل النص الشعري ، کما يحاول التعرف على أنماطه ؛ (والتي تمثلت في تکرار (الاستهلال والختام واللازمة ، ودور هذه المحاور في بناء وتکوين سياقاته الشعرية ذات الدلالات القوية لدى المتلقي ، وأهم مستوياته والتي تتمثل في تکرار (الحرف والکلمة والعبارة والمقطع) Abstract Repetition is a stylistic phenomenon and an important form of expression in Arabic poetry. The poem adopted this rhetorical device in its text in a way that draws the attention of readers and critics. Some studies have begun to discuss its meanings, forms and functions. Previous studies were partial since they revolve around repetition at the level of sentence, phrase, or text, and not at the poet's level of poetry as a whole. Hence the motive of this study is to study repetition in all texts written by the poet, and the disclosure of aesthetic and artistic characteristics in his poetry. Moreover, the study aims to reveal the phenomenon of repetition in the poetry of Mahmoud Hassan Ismail, which is closely related to the poet's psychology and life. Repetition is considered a key to the dominant theme of the poet; accordingly this study seeks to identify this prevalent feature. The research will show to what extent the poet was able to constructand formulate his poetry to make repetition an effective tool within the poetic text, as he tries to identify the patterns; which were in the repetition of initiation, sealing, repeated words in every line, and accumulation. The study focuses on the role of these features in the construction and composition of poetic contexts and their strong indications to the recipient. In addition to that, it sheds light on the most important levels, which is the repetition of (letter; assonance, the word, the sentence/phrase and section)
يوسف سيد يوسف, آمال. (2017). جماليات التکرار في شعر محمود حسن إسماعيل. حولية کلية اللغة العربية بجرجا, 21(5), 4939-4989. doi: 10.21608/bfag.2017.21335
MLA
آمال يوسف سيد يوسف. "جماليات التکرار في شعر محمود حسن إسماعيل", حولية کلية اللغة العربية بجرجا, 21, 5, 2017, 4939-4989. doi: 10.21608/bfag.2017.21335
HARVARD
يوسف سيد يوسف, آمال. (2017). 'جماليات التکرار في شعر محمود حسن إسماعيل', حولية کلية اللغة العربية بجرجا, 21(5), pp. 4939-4989. doi: 10.21608/bfag.2017.21335
VANCOUVER
يوسف سيد يوسف, آمال. جماليات التکرار في شعر محمود حسن إسماعيل. حولية کلية اللغة العربية بجرجا, 2017; 21(5): 4939-4989. doi: 10.21608/bfag.2017.21335