الکتابة الطللية في الشعر الجاهلي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

ماجستير في الأدب والنقد ـ جامعة أم القرى ، کلية اللغة العربية مکة المکرمة ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

ملخص
الکتابة الطللية في الشعر الجاهلي
يقف هذا البحث عند التشبيه الشائع الذي يتردد في کثير من المقدمات الطللية عند کثير من الشعراء الجاهليين، وهو تشبيه الرسوم الدارسة بالکتابة، في عملية تعقد رابطة تشبيه بين مظهرين يبدوان متباعدين : الطلل بوصفه مظهرا حياتيا بدويا، والکتابة بوصفها مظهرا ثقافيا، وهنا تکمن المفارقة التي يقوم هذا البحث بتعلليها وتحلليها بعد دراسة عدد من النماذج من شعراء مختلفين، من بداية الفترة الجاهلية إلى نهايتها، من امرئ القيس إلى لبيد .
إن ما أهتم به في البحث هو صورة الکتابة في الطلل الجاهلي، وقد أطلقت عليها اسم الکتابة الطللية، ولا أزعم لنفسي أسبقية التسمية؛ فلعل غيري قد سبقني إلى هذه التسمية - لذلک ينصرف جهد البحث إلى تتبع صورة الکتابة في المقدمة الطللية.
ونظرا لکثرة الباحثين قديما وحديثا الذين تحدثوا عن المقدمة الطللية، في الشعر الجاهلي وما تلاه من شعر العصور اللاحقة؛ فإني لن أقف عند تعريف الطلل والمقدمة الطللية، وسأکتفي في المدخل بذکر نماذج من الأبيات التي ورد فيها ما يشير للکتابة، ثم سأنتقل إلى لحظة اندماج الطلل بالکتابة في مخيلة الشعراء وتجليه في صورتين : صورة ساکنة، وأخرى متحرکة بفعل حرکة الکاتب أو القارئ .
? الباحث /  ماهر ردة الله حمدي الحربي
Abstract
Punctuation in pre - Islamic poetry
This research is based on the common analogy that is common in many of the prepositions of many ignorant poets, which is analogous to the study of writing, in a process that combines a similarity between two seemingly divergent features: the parrot as a Bedouin life, writing as a cultural aspect. This research is analyzed and analyzed after studying a number of models from various poets, from the beginning of the pre-Islamic period to the end of the period from the man of the qais to Labeed.
What I am interested in research is the image of writing in the pre-Islamic dialect. It has been called the spelling book, and I do not claim for myself the precedence of naming it. Perhaps others have preceded me to this name.
In view of the large number of researchers who have spoken about the preface in the pre-Islamic poetry and the subsequent poetry of the later eras, I will not stand at the definition of the dummy and the prepositional introduction. I will only mention the examples of the verses in which there is a reference to writing. Writing in the imagination of the poets and its reflection in two forms: static image, and others moving by the movement writer or reader.
researcher
Maher Reda Allah Hamdy Al Harbi

الكلمات الرئيسية