علم تخريج الفروع على الأصول (دراسة تأصيلية تاريخية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

(باحث أکاديمي)

المستخلص

ملخص
علم تخريج الفروع على الأصول
(دراسة تأصيلية تاريخية)

هذا البحث يتعلق بعلم يجمع بين الأصول والفروع الفقهية ، هو علم تخريج الفروع على الأصول ؛ الذي ينتقل بمسائل أصول الفقه وقواعده من الجانب النظري إلى الجانب العملي التطبيقي ، وهو ما تشتد إليه حاجة طالب العلم الشرعي في هذه الأزمنة المتأخرة؛ التي کثرت فيها النوازل والمستجدات مما يتطلب حکماً شرعياً لکل نازلة؛ إذ لا يخفى "أن الفروع إنما تبنى على الأصول، وأن من لا يفهم کيفية الاستنباط ولا يهتدي إلى وجه الارتباط بين أحکام الفروع، وأدلتها التي هي أصول الفقه، لا يتسع له المجال، ولا يمکنه التفريع عليها بحال؛ فإن المسائل الفرعية - على اتساعها وبعد غاياتها- لها أصول معلومة، وأوضاع منظومة، ومن لم يعرف أصولها لم يحط بها علما" ، وسيتناول هذا البحث علم تخريج الفروع على الأصول من حيث التعريف به، وتمييزه عن الأنواع الأخرى للتخريج، ونشأته، وأبرز المؤلفات فيه.

 الدکتور
خالد بن محمد بن علي العُمري
(باحث أکاديمي)


Abstract
Branch graduation flag on assets
(Historical historical study)


This research is related to a science that combines the assets and branches of jurisprudence, is the science of graduation branches on the assets; which moves on the issues of jurisprudence assets and rules from the theoretical side to the practical practical aspect, which is much needed by the student of forensic science in these late times; "It is not hidden" that the branches are based on the fundamentals, and that those who do not understand how to deduce and do not lead to the link between the provisions of the branches, and the evidence that are the fundamentals of jurisprudence, has no room for it, and can not divide them in any way; Sub-matters - wide and beyond And the status of the system, and those who did not know their origins did not inform them. "This research will examine the science of graduation of branches on the origins in terms of definition, and distinguish it from other types of graduation, and its origin, and the most prominent works.


Dr.
Khalid bin Mohammed bin Ali Al Amri
(Academic researcher)

الكلمات الرئيسية