منزلة العربية الفصحى بين الألسنة قديما وحديثا دراسة وصفية آنية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ لسانيات تطبيقية مشارک في کلية اللغة العربية والدراسات الاجتماعية ـ جامعة القصيم

المستخلص

ملخص
منزلة العربية الفصحى بين الألسنة قديما وحديثا دراسة وصفية آنية
 
يتناول هذا البحث موضوع  الفصحى بين التحدي والتصدي ، متخذا منهج الوصف التاريخي  التطوري سبيلا للعرض والتحليل ؛حيث  عنى البحث بتطور اللغة وصيرورتها في علاقتها بالزمن (الماضي والحاضر والمستقبل) ، يقوم المنهج الوصفي  على ملاحظة المعطيات الواقعية الآنية في علاقة اللغة بذاتها ومحيطها.
وهذه الثنائية في المنهج  اقتضتها ثنائيات تنتظم مجال البحث وهي:
1 – ثنائية اللغة واللسان، في مستوى التوطئة
2 – ثنائية المقومات والتحديات
3 – ثنائية الحصار والانتصار في مستوى الآفاق
4 – ثنائية توفر أسباب البقاء والازدهار، في مواجهة عوامل الهدم والاندثار
5 – والعربية في کل ذلک بين ثنائيات التعطيل والتفعيل، والتوهين والتمکين، والتفنيد والتأييد
وقد استعرض البحث هذه الثنائيات من خلال  الوقوف على محطات لغوية وحضارية معبرة
 
 
ومن هذه المحطات :
 مقومات الفصحى الذاتية والموضوعية، کالامتداد في الزمان والمکان، والاتساع، والاشتقاق بأنواعه، والمرونة والبيان، والمناسبة بين المباني والمعاني، وتوفر مستويات الخطاب : العادي والبليغ والمعجز...
وکذلک التحديات التي تواجه الفصحى وفي مقدمتها اللهجات العامية في الوطن العربي ولغة المستعمر  التي نتسابق الى تعلمها واستعمالها عوضا عن لغتنا المشترکة الفصحى
کما تضمن البحث متابعة مسيرة الفصحى في أروقة الأمم المتحدة من الحصار إلى الاحتفاء والانتصار ، وقد تخلل ذلک نصوص موثقة  ورسوم بيانية وجداول توضيحية، وأخيرا آفاق واقتراحات علمية عملية .
 
? الدکتور
يحيى المتعلق بالله الهاشمي
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract
The classical Arabic language between the tongues of ancient times and modern descriptive study
 
This research deals with the classical issue of challenge and confrontation, taking the historical descriptive approach to presentation and analysis. The research is concerned with the development of the language and its evolution in relation to time (past, present and future). The descriptive approach is to observe real-time data in the language relationship itself and its surroundings.
This dualism in the curriculum is necessitated by two binoculars that are organized in the field of research:
1-    bilingualism and language, at the level of settlement
2-    Bilateral siege and victory in the level of prospects
3-    Bilateral survival and prosperity, in the face of the factors of demolition and extinction
4-    The Arabic in all this between the duality of deactivation and activation, attenuation and empowerment, and refutation and support
The research reviewed these binaries by standing on linguistic stations and expressive civilization
 
 
These stations include:
 The elements of the physical and subjective validity, such as the extension in time and space, the breadth, the different types, the flexibility and the statement, and the appropriate between the buildings and the meanings.
As well as the challenges facing the classical, especially the colloquial dialects in the Arab world and the language of the colonizer, which we are racing to learn and use instead of our common language
The research also included the follow-up of the march of the classical in the corridors of the United Nations from the siege to the celebration and the victory. This was accompanied by documented texts, graphs and explanatory tables, and finally scientific perspectives and suggestions.
 
Dr.
Yahya related to God Hashemi
 

الكلمات الرئيسية