أزمة الإبداع في الشّعر الشّنقيطيّ في القرن الثّالث عشر الهجريّ من خلال عينية ابن الشّيخ سيديا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بکلية اللغة العربية بجامعة القصيم ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

أزمة الإبداع في الشّعر الشّنقيطيّ في القرن الثّالث عشر الهجريّ من خلال عينية ابن الشّيخ سيديا
 
خلاصة البحث:
يتناول هذا البحث أزمة الإبداع في الشعر الشنقيطي من خلال قصيدة ابن الشيخ سيديا العينية التي مطلعها:





يا معشر البلغاء هل من لوذعي\        


 


يهدى حجاه لمطلع لم يبدع





وهي قصيدة شکّلت منعطفا في تاريخ الشعر الشنقيطي إذ طرحت ــ ولأول مرة ــ أزمة الإبداع وسيطرة التقليد على مجمل ذلک الشعر، کما أنها کانت المرة الأولى التي يتصدى فيها شاعر شنقيطي لنقد شعراء عصره. من هنا طرافة الموضوع وأهمية تناوله، الأمر الذي سنقوم به في هذا البحث من خلال ثلاثة مباحث وستة مطالب تناولنا فيها تباعا: السياق التاريخي والأدبي ثم السياق الشعري العام قبل الانکباب على العينية وقيمتها النقدية دراسة وتحليلا. وقد خلصنا إلى أن صرخة ابن الشيخ سيديا في وجه طغيان التقليد ودعوته إلى التجديد في الأساليب والمضامين، ترکت أثرا بينا في عصره والعصور التي تلته، بحيث يمکن اعتبارها من بواکير النقد الأدبي الشنقيطي. وقد ظهر ذلک الأثر في ثلاثة مستويات على الأقل: الأول حذو بعض الشعراء حذو ابن الشيخ سيديا حيث أنشأوا قصائد تتناول نقد الشعر في عصرهم، الثاني تطوير الشعراء أنفسهم في أساليبهم ومضامينهم، الثالث ظهور ممارسة نقدية شنقيطية ما فتئت تنمو وتتطور.
 
(( Research Summary ))
Title: The Crisis of Creativity in the Poetry of Shanketi in the thirteenth century AH
Through “Aynia” of Ibn Sheikh Saydia
Abstract:
This research deals with the crisis of creativity in the poetry of Al- Shanketi through the poem of Ibn Sheikh Siddia “Al-Ainya”.
A poem that was a turning point in the history of the poetry of Shanketi, which introduced, for the first time, the crisis of creativity and control of the tradition on the whole of that poetry, and it was the first time a poet addresses the Shanketi criticism of the poets of his time. Hence, this is the uniqueness and importance of our topic. In this research we will deal with this subject in three different ways, and 6 various requirements where we discussed; the historical context, the literary context, and the general poetic context before focusing on “Alaynia" poetry and its criticism value, study and analysis. We have concluded that the shout of Ibn Sheikh Siddia in the face of the tyranny of tradition and his call for renewal in the methods and contents of the poetry of his time, left a clear impact in his era and the succeeding years. Thus, it can be considered one of the earliest literary criticism of the Shanqeeti. The effect of this influence was at least on three levels: the first is the impact on the poets who followed Ibn Sheikh Siddia style, where they created poems dealing with criticism of poetry in their time, the second is the evolution of the poets themselves in their methods and implications; last but not least, the emergence of a Shankistic criticism practice that continues to grow and develop.
 
 
 

الكلمات الرئيسية