من بلاغة الحوار في القصص القرآني في سورة الأعراف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم البلاغة والنقد- کلية الدراسات الإسلامية والعربية جامعة الأزهر- فرع البنات بالقاهرة

المستخلص

Abstract
Of the wise and eloquent methods used by the Holy Quran, the method of dialogue, debate and discussion in order to reach the truth, and establish evidence of the oneness of God, and the sincerity of the honorable messengers as they report their Creator.
The Holy Quran draws colors from the dialogues that took place between the apostles and their people, and when we are able to see them, we see the apostles speaking only with the truth that teaches the lies and the truth that vanishes falsehood.
This research is presented in the eloquence of the dialogue in the Quranic stories. The dialogues that took place between the distinguished apostles and their peoples were mentioned in the Holy Quran in many places. In this research we will suffice with examples, which give us a clear picture of what has been between them.
I mentioned the conversations between Noah, Houd, Saleh, Lot and Shu'ib - peace be upon them - and among their people.
And the dialogue between the Creator - Almighty - and his creatures of the honorable messengers, and between him and Adam - peace be upon him - and between him and the devil.
And dialogue between the people of Paradise, and the people of fire, and owners of customs.
I have divided the Qur'anic verses according to their themes, arranged in the Holy Qur'an.
And relied on the analytical approach of the verses to reveal their rhetorical secrets, the research came in the introduction and the preparation of the chapters and three and a conclusion and indexes.
 
ﭑ ﭒ ﭓ
 
المقدمة
الحمد لله رب العالمين, والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين... وبعد.
من الأساليب الحکيمة والبليغة التي استعملها القرآن الکريم, أسلوب الحوار والجدال والمناقشة من أجل الوصول إلى الحق, وإقامة الأدلة على وحدانية الله تعالى, وعلى صدق الرسل الکرام فيما يبلغون عن خالقهم.
ولقد ساق القرآن الکريم ألوانًا من المحاورات التي دارت بين الرسل وأقوامهم, وعندما نتدبرها نرى الرسل فيها لا ينطقون إلا بالصدق الذي يدمغ الأکاذيب, وبالحق الذي يزهق الباطل.
وهذا البحث أقدمه في بلاغة الحوار في القصص القرآني, فالمحاورات التي دارت بين الرسل الکرام وبين أقوامهم, وردت في القرآن الکريم في مواضع کثيرة, ونحن في هذا البحث سنکتفي بنماذج منها, تعطينا صورة واضحة لما دار بينهم من أقوال ومجادلات في سورة الأعراف.
وقد ذکرت منها المحاورات التي دارت بين نوح وهود وصالح ولوط وشعيب -عليهم السلام- وبين أقوامهم.
والمحاورات بين الخالق -عز وجل- وبين مخلوقاته من الرسل الکرام, وبينه وبين آدم -عليه السلام- وبينه وبين إبليس.
وحوار بين أهل الجنة, وأهل النار, وأصحاب الأعراف.
وقد قمت بتقسيم الآيات القرآنية على حسب موضوعاتها, بترتيبها في السورة الکريمة.
واعتمدت على المنهج التحليلي للآيات للکشف عن أسرارها البلاغية, فجاء البحث في مقدمة وتمهيد وفصول ثلاثة وخاتمة وفهارس.
هذا وأسأل الله أن يوفقني لما يحبه ويرضاه, وأن يتقبل مني هذا العمل خالصًا لوجهه الکريم, والحمد لله رب العالمين و صلى الله على سيدنا محمد وعلى آله أجمعين.
 
 

الكلمات الرئيسية