الأصولُ المشترکةُ بين المدرستين (البصرة والکوفة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية - کلية الآداب والفنون ـ جامعة حائل السعودية

المستخلص

ملخص البحث
الأصولُ المشترکةُ بين المدرستين (البصرة والکوفة)
کان بين مدرسة البصرة ومدرسة الکوفة خلاف في کثير من المسائل النحوية ، مرجعه إلى التشدد أو التساهل في الأخذ والرد والنقل عن الأعراب، لکن لا يمنع ذلک وجود اتفاق بين المدرستين .
لذلک سوف يقوم هذا البحث على عرض الأصول التي اتفقت عليها مدرستي البصرة والکوفة . وسأتناول الأصل أولاً عند البصريين ، ثم عند الکوفيين ، مع ذکر الأمثلة التي توضح هذا الاتفاق .
 
?إعداد
الباحثة : أريج سليمان المرزوق
قسم اللغة العربية - کلية الآداب والفنون ـ جامعة حائل
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Research Summary
The common assets between the two schools (Basrah and Kufa)
 
Between the Basra school and the Kufa school there was disagreement in many grammatical issues, due to the strictness or leniency in the introduction, response and transportation of the expressions, but this does not preclude an agreement between the two schools.
Therefore, this research will present the assets agreed upon by Basra and Kufa schools. I will discuss the original first with the Basrien, then with the Kufis, with examples that illustrate this agreement.
 
Preparation
Researcher : Areej  Sulaiman Al Marzouk
Department of Arabic Language - Faculty of Arts and Arts Hail University
 
 

الكلمات الرئيسية