تقنيات البناء والتلقي في " المونودراما " الشعرية (کِشْتن لعادل البطوسي أنموذجا)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الأدب والنقد المساعد قسم اللغة العربية ـ کلية التربية والآداب ـ جامعة تبوک

المستخلص

   مستخلص       
هذا البحث يقِف على أهم النبرات وتقنيات البناء والتعبير التي تتشکّل منها "المونودراما " الشعرية المعاصرة من خلال "مونودراما "کشتن"، لعادل البطوسي، هذا النص الأدبي الذي يتخذ مِن الأسطورة نقطةَ انطلاق وارتکاز، ويحاول استنطاق معالم الشخصية المحورية والوحيدة.
"کشتن" التي تعيش صراعًا محتدمًا بعد قتل أخيها "دامو" على يد معشوقتِه، کما تقول الأسطورة، لذا فهي تحاول بعثَه إلى الحياة مِن جديد، وتحاول مِن خلال نبراتٍ صوتية ووجدانية متنوعة أن تجسّد صراعها المشتبِک مع ذاتها ومع الآخَر، بلغةٍ سلِسة لا يکتنفها غموض أو تعقيد،
وهذا الملمح أحد سِمات هذا النص الإبداعي الذي تجلّت فيه ملامح أخرى مثل: توظيف تقنية  المناجاة والحوار الخاص بالمونودراما بتموجات صوتية ولقطات قصيرة تنتمي إلى مشهدٍ واحد لبطلَة واحدة، استطاعت العبورَ سريعًا إلى المتلقي الذي أصبح يتابع المشهدَ بتفاصيله، وکأنه يجلس في مقاعد المسرح. وعلى الرغم من أن الأسلوب الفني للمونودراما يَجنح إلى التلقائية والسلاسة، إلا أنني کنت أنتظر روحَ الدهشة والمفارَقة التي ترتقي بالمتلقي إلى آفاقٍ رحبة تتجاوز حدود المکان وزمن المشهد ونبرات الشخصية، لکن في النهاية استطاع البطوسي أن يقدم نصًا أدبيًا يمزج فيه بين الرمز الأسطوري وإسقاطات الواقع التي تتجلّى في سلطة الذات الإنسانية وسطوتها واستبدادها، وترسم بوضوح نبرةَ الصراع الممتزجة بالألم والبحث عن نبتةِ أملٍ وبعثٍ من جديد، حتى وإن اتسمت المحاولة بکونها مجرد محاولةٍ يائسة، کما يحاول البحث رصدَ حالة التلقي بين النص الدرامي والنص المسرحي، ويسعى للتعرف على عناصر بناء النص المونودرامي کالزمان والمکان والحدث والشخصية والحبکة، ومدى تضافرها وارتباطها وتوظيف الکاتب لها.
أهم مصطلحات البحث (الکلمات المفتاحية):
-                        مونودراما شِعرية: "کشتن"
-                        الصراع النفسي
-                        الرفض، التمرد
-                        نبرات - الصوت
-                        الأسطورة
-                        تقنيات البناء والتعبير
-                        السلطة والاستبداد
-                        التلقي
***
 
 
 
 
 
In the name of Allah the Merciful
Extract ( Summary )
This research is based on the most important tones,the techniques of the construction and the expression that form the contemporary poetrymonodrama through the monodrama of  "Kashten", by Adel Al-Batoussi.This literary text that takes the myth as a starting point , support and center. He attempts to inquest and question the features of the central andsingular character.
"Kashten", who is living a heated conflict after the killing of her brother "Damo" by his lover, as the legend says.So she is trying to send him back to life again, and tries, through various vocal and emotional accents, to embody herwarringhot conflict with herself and with the other, in a smooth language that does not have ambiguity or complexity.
This is element is one of the characteristics of this creative text, which other characteristicsappeared clearly in it , such as: the use of the technique of the monologue and the special monodrama dialogue with sound waves and short clips belonging to one scene for a single heroine.
It was able to pass quickly to the recipient who was following the scene with all its details. As if he was sitting in the Theater. Although the artistic style of monodrama tends to be spontaneous and fluent .But I was waiting for the spirit of surprise and contrast that elevates the recipient to wide horizons beyond the boundaries of space, time and the accents of thepersonality. But in the end "Al-Batoussi" managed to present a literary text that blends the legendary symbol with the
reality projection that appears in the authority of the human self, its power and its tyranny, and clearly draws the tone of the conflict that ismixed with pain and search for a plant of hope and a new resurrection, even if the attempt was just a desperate attempt .The search also attempts to monitor the state of receipt between the dramatic text and theatrical text, and seeks to identify theelements of  the construction of the monodramatic  text, such as time, place, event, personality and plot, and the extent of their collaboration , association and the employment of the writer to them.
***
The most important terminologies of the search ) the keywords idioms ) :
-Monodrama poetry: "Kashten"
-Psychological conflict
-Rejection, rebellion
voice –sound -Tones-
  -The legend
-The techniques of Construction and expression
-Power and tyranny
-Receiving
 

الكلمات الرئيسية