الدرس الصوتي والدلالي في کتاب الفتن بصحيح مسلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول اللغة المساعد في کلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات بني سويف ـ شعبة اللغة العربية ـ جامعة الأزهر

المستخلص

ملخص البحث
الدرس الصوتي والدلالي
في کتاب الفتن بصحيح مسلم
بحث تقدم به الدکتور / أحمد ابراهيم محمد عليأستاذ أصول اللغة المساعد في کلية الدراسات الإسلامية و العربية للبنات ببني سويف
المصدر الذي أجريت عليه الدراسة : کتاب الفتن بصحيح مسلم
أسباب اختيار هذا الموضوع : إنما هو الدفع بجملة عظيمة من الظواهر الصوتية والصرفية   و الدلالية تلبست بعبارة النبي  - صلي الله عليه و سلم – لاسيما و قد ارتبطت عبارة النبي  - صلي الله عليه و سلم –  بالسقف الأعلى للصحة اللغوية , باعتبار صحيحى البخاري و مسلم اصح الکتب بعد القرآن الکريم
وقد جاءت غزارة المادة العلمية لنصوص النبي - صلي الله عليه وسلم –  حافزا مهما لإعمال يد البحث في مثل تلک البنية
وقد جاءت هذه الدراسة في مقدمة عرفت فيها بجوانب الموضوع محل الدراسة  وتمهيد عرفت فيه بالمعني اللغوي و الاصطلاحي لمفردات هذه الدراسة لاسيما مصطلحي الدرس الصوتي والدرس الدلالي ثم اختص المبحث الأول بالدرس الصوتي والمبحث الثاني بالدرس الدلالي ثم خاتمة أودعت فيها ما تمخض عنه البحث من نتائج و توصيات واخيرا  ثبت بأهم المصادر و المراجع التي ورد ذکرها في هذه الدراسة
 
 
وقد تمخض البحث عن جملة من النتائج و التوصيات لعل من أهمها :
 
1 - موافقة أقوال اللغويين لما رسمته النصوص النبوية من ظواهر صوتية
2- تفرد اللغة العربية من بين سائر اللغات بإفضاء ألفاظها إلى معان متقاربة تصب في غاية واحدة مهما تنوعت المصادر واختلفت الأصول
3- أشار البحث الي دور الوحدات الصوتية البسيطة – الحروف أو الحرکات – في تنوع دلالة الکلمة بتنوع هذا الصوت البسيط إلي تشعب المعاني المعجمية و اتساع رقعتها الدلالية
4- اشار البحث الي موافقة المتقدمين کالنووي و ابن حجر في تأويلهما نصوص النبي - صلي الله عليه و سلم وأنه لم يعمد الي أي لون من ألوان اللبس أو الغموض الدلالي علي کثرة اصداراته من الأقوال والأفعال
5-  لاحظ البحث توافقا لمدلولات النصوص النبوية مع مدلولات العربية وذلک فيما يتعلق بدلالة الجموع و مناسباتها لسياقاتها .
 
 
 
?الدکتور
أحمد إبراهيم محمد علي
أستاذ أصول اللغة المساعد
في کلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات بني سويف
شعبة اللغة العربية ـ جامعة الأزهر
 
Research Summary
The lesson of the voice and the semantic in the book (Sahih Muslim )
The Researcher name: Dr / Ahmed Ibrahim Mohamed Ali Professor Assistant of Arabic Language in the Faculty of Islamic and Arabic Studies for Girls in Beni Suef University
The source of the study: Fatwa for the correct Muslim
The reasons for choosing this topic: It is the payment of a great number of phonetic and phonetic phenomena  and semantic acquired by the words of the Prophet - peace and blessings of God be upon him - to names, especially the words of the Prophet - peace be upon him - were linked to the Supreme Council of Language Health, The loudest Muslim books after the Koran
And the abundance of scientific material of the texts of the Prophet - peace be upon him - has become an important catalyst for the work of the hands of research in such a structure
This study came in an introduction in which I learned the aspects of the topic under study and paved the way in which the linguistic and conventional sense of the vocabulary of this study, especially the terms of the audio lesson and the semantic lesson. Then the first topic was specialized in the study of audio and the second study in the semantic lesson and then the conclusion was deposited in it. Recommendations 55 Finally, the most important sources and references mentioned in this study
 
The search resulted in a number of results and recommendations, perhaps the most important
1-    The approval of the words of the linguists for what the prophetic texts have   drawn from sound phenomena
2-    The uniqueness of the Arabic language among all other languages by adding the words to the meanings that converge in one direction, no matter how varied the sources and the different assets
3-    The search for the role of simple vocal units - letters or movements - in the diversity of the meaning of the word in the diversity of this simple voice to the complexity of the meanings of the lexicon and the breadth of its semantic
4-    The research referred to the approval of the applicants Kalnawi and Ibn Hajar in their interpretation of the texts of the Prophet - peace be upon him - and because he did not do any kind of ambiguity or semantic ambiguity on the large number of statements and actions
5-    Note that the search in accordance with the meanings of the Prophetic texts with the Arab medallions and that in terms of the total and the relevance of the prayer
 
Dr
Ahmed Ibrahim Mohamed Ali
Professor of Assistant Language In the Faculty of Islamic and Arabic Studies Beni Suef Girls Arabic Language Division
 

الكلمات الرئيسية