الوقف و علاقته بتعدد النسق اللغوي استقراء و تحليل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص
الوقف و علاقته بتعدد النسق اللغوي استقراء و تحليل
 
ترتکز هذه الدراسة على معالجة ظاهرة الوقف و بيان مفهومه وأبعاده و علاقته بالدرس اللغوي  و أنساقه المختلفة. و قد انتقلت ظاهرة الوقف من کونها مسألة لغوية تدرج في مباحث اللغة إلى علم مستقل بنفسه، أطلق عليه "علم الوقف والابتداء" على يد قراء القرآن الکريم، وصار مبحثا أصيلا من مباحث القراءات القرآنية. و اقترنت هذه الظاهرة- إجمالا- بعدد من الأنساق اللغوية، نحو الصوت، و الصرف، و النحو، و الدلالة، و البلاغة، والخط، و علامات الترقيم. و تتغير صورة الوقف بتعدد النسق الذي ترد فيه. و قد جاءت هذه الدراسة في سبعة مباحث دون المقدمة لدراسة ظاهرة الوقف مع کل نسق على حده، إيضاحـًا لخصوصية الظاهرة من جانب، وکشفـًا لحدودها و سماتها من جانب آخر.
الکلمات المفتاحية: علاقة؛ الوقف؛ النسق؛ اللغة، الدلالة؛ الکتابة.
 
?إعدادالدکتورة
سعاد بنت فهد بن عمر السعيد
suaadalsaid@hotmail.com


Abstract
The Relationship of Stopping "Waqf" with Multiple-Fields
Induction & Analysis
This study is based on addressing the phenomenon of Stopping and explaining its concept and dimensions and its relationship with the linguistic lesson and its different forms. The Waqf phenomenon has moved from being a linguistic issue that is included in the subject of language to an independent science itself, called "the science of endowment and initiation" by the readers of the Holy Qur'an, and has become an original topic of the Quranic readings. This phenomenon has been combined with a number of linguistic formats, towards sound, morphology, grammar, significance, rhetoric, calligraphy and punctuation. The picture of the Stopping changes with the multiplicity of the format in which it appears. This study came in seven sections without the introduction to study the phenomenon of stopping with each pattern separately, to clarify the specificity of the phenomenon on the one hand, and to reveal its limits and features on the other.
Keywords: Relationship; Stopping; Field; Language; Significance; Writing.
Dr.
Suad bint Fahd bin Omar as-Saeed
suaadalsaid@hotmail.com
 

الكلمات الرئيسية