دراسة تحليلية بلاغية للقصيدة الزينبية للشاعر ((صالح بن عبدالقدوس البصري (ت 167ه-783م ) وموازنتها بقصيدة على بن ابى طالب ))

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس بقسم البلاغة والنقد بکلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات ببنى سويف جامعة الأزهر

المستخلص

(دراسة  تحليلية بلاغية للقصيدة الزينبية وموازنتها بقصيدة على بن أبى طالب  )
البحث تحليل بلاغي لقصيدة من قصائد الشاعر" صالح بن عبد القدوس البصري(ت 167هـ   - 783م) هو: أبو الفضل صالح بن عبد القدوس البصرى ،ويرجح أنه فارسى الأصل ممن ولد ونشأ بالبصرة ، وتسمى  بالقصيدة الزينبية و هى قصيدة حکمية وزهديه ذات نصائح ومواعظ أخلاقية ، فلا يکاد حديث ناصح أو مرب فاضل يخلو  من الاستشهاد ببعض أبياتها وإن جهل قائلها أو نسب جهلا إلى غيره مما يدل على عظم هذه القصيدة،،وقد  تميزت القصيدة  بسلاسة الأسلوب ووضوح المعانى مع المحافظة على الجزالة والفصاحة فهى تعتبر من أروع الشعر العربى لجزالة عباراتها،ونفاسة حکمها ،وفوائد نصائحها ،وقد صيغت بأسلوب أدبي بليغ .
بدأت بمقدمة غزلية جميلة تطرق بعدها الشاعر إلى المواضع الأخلاقية والحکمية ، فرغم أنها بدأت بالمقدمة الغزلية إلا أنها ليست من نوع القصائد الغزلية ،بل أبياتها کلها فى الحکمة والزهد ومحاسبة النفس .
أختلف المؤرخون فى قائل هذه القصيدة ،ولمن تنسب فمنهم من قال أنها تنسب لعلى بن أبى طالب کرم الله وجهه ، وقد وردت فى ديوانه،ونسبت أيضا لصالح بن عبد القدوس البصري  الذى عاش فى العصر العباسى الأول.
وعلى رضى الله عنه سيد البلغاء والفصحاء ،ولکن هناک حقائق تثبت أن هذه القصيدة للشاعر صالح بن عبد القدوس وهذه الحقائق قد أوردتها فى البحث .
وقد تهيأ للبحث في ذلک خطة مکونة من مقدمة تحدثت فيها باختصار عن الموضوع - سبب اختياري له ، والخطة الموضوعة لدراسته.
ثانيا : التمهيد : وتحدثت فيه عن1-  الشاعر :مولده ونسبه  ونشأته ،وحياته ثم  اتهامه بالزندقة ووفاته. 
2- ذکرت نبذة عن على بن أبى طالب .
3-  لمحة موجزة عن الموازنة .
2-  تحدثت بإيجاز عن القصيدة الزينبية  ولمن تنسب .
ثم قمت بتحليل القصيدة تحليلا بلاغيا ؛ولأن القصيدة کلها تتحدث فى موضوع واحد فلم أقسمها إلى موضوعات ؛ولکن قمت بتجزئة القصيدة وکل مجموعة من الأبيات وضحت الألفاظ الغامضة وإبراز معانيها من المعاجم اللغوية ، ثم التحليل البلاغى الذي يوضح جمال الصياغة والأسرار البلاغية وراء استخدام الألفاظ  والمعانى المناسبة والتراکيب التى تضفى على الکلام حسنا وبهاء لما لها من اثر فى تثبيت المعنى وتقويته  ،؛ ولأن هذه القصيدة جاءت على نفس الوزن والقافية لقصيدة لـ"على بن ابى طالب کرم الله وجهه"يخاطب فيها ابنه الحسين ويعظه،بل أن قصيدة "على بن ابى طالب "  کانت هى الملهمة لـ" صالح بن عبد القدوس " لإنشاء قصيدته فسوف أقوم بالموازنة بين القصيدتين " الزينبية وقصيدة على بن ابى طالب " التى يعظ فيها ابنه الحسين بإلقاء الضوء على الأبيات المشترکة بينهما فى المعنى ،ولذا جعلت عنوان بحثى " دراسة  تحليلية بلاغية للقصيدة الزينبية لصالح بن عبد القدوس وموازنتها بقصيدة على بن أبى طالب "
ولقد اتبعت فى دراستي التحليلية المنهج الذوقى الممزوج بالمعرفة ،وذلک لأن الذوق له دور بارز فى تقويم ألأعمال الأدبية للوقوف على مواطن الجمال والقبح فيها ؛ ولأن القصيدة کلها تتحدث فى موضوع واحد فلم أقسمها إلى موضوعات ؛ولکن قمت بتجزئة القصيدة وکل مجموعة من الأبيات وضحت الألفاظ الغامضة وإبراز معانيها من المعاجم اللغوية ، ثم التحليل البلاغى الذي يوضح جمال الصياغة والأسرار البلاغية وراء استخدام الألفاظ  والمعانى المناسبة والتراکيب التى تضفى على الکلام حسنا وبهاء لما لها من اثر فى تثبيت المعنى وتقويته، ووازنت  بين ما کان مشترک فى المعنى من أبيات القصيدتين   .
وقد بدأت البحث بمقدمة ذکرت فيها أهمية الموضوع وسبب اختيارى له ،والمنهج المتبع البحث ، ثم التمهيد ويشمل التعريف بالقصيدة الزينبية ولمن تنسب ولمحة موجزة عن نسب صالح بن عبد القدوس وأيضا عن "على بن أبى طالب " ولمحة موجزة عن الموازنة ثم قمت بتحليل القصيدة ووازنت  بين ما کان مشترک فى المعنى من أبيات القصيدتين،وبعد أن انتهيت من تحليل القصيدة کلها  تحليلا بلاغيا وانتهيت بذلک من البحث اردفته بخاتمة  ذکرت فيها أهم النتائج التى توصلت إليها والتى  تتضمن السمات التى اتسم بها الشاعر فى هذه القصيدة ، ومن أهمها:-
*:  يحتل الأمر والنهي الصدارة من الأساليب الإنشائية التي استخدمها الشاعر في قصيدته ؛ وذلک لأن غرضها النصح ، فجاء مبناها على غرار ( افعل ولا تفعل).
*:مال الشاعر إلى التشخيص والتجسيد فى خياله فاستخدم الاستعارة بکل أنواعها ، وکانت في غاية الدقة والأحکام ، حيث کانت وسيلة في تحويل المعنويات إلي محسوسات وکائنات حية لها ما للإنسان من صفات
ثم  فهرس المصادر والمراجع
                                                                مقدمه                     
                                                         د منى عبد الله على فراج
                                                       المدرس بقسم البلاغة والنقد بکلية
                                              الدراسات الإسلامية والعربية  للبنات ببنى سويف          
 
 
 
 
 
 
 
 
                         Summary of the research in English
(A rhetorical and analytical study of the poem Al-Zainabiya and balanced with a poem by Ali bin Abi Talib )
A rhetorical analysis of the poem of the poet "Saleh bin Abdul Quddus al-Basri (d. 167 AH - 783 AD) is: Abu al-Fadl Saleh bin Abdul Quddus al-Basri, and is likely to be a Persian origin who was born and raised in Basra, called the poem Zeinabip poem is a judgmental and ascetic with moral advice and sermons It is hardly a modern advice or a virtuous educator without the citation of some of its verses, although the ignorance of the saying or attributed ignorance to others, which indicates the greatness of this poem, The poem was characterized by smooth style and clarity of meanings while maintaining the abundance and eloquence, it is one of the finest Arabic poetry for the gala of its words, The preciousness of its rule, and the benefits of its advice, has been formulated in a literary style b Legg
The poet started with a beautiful introduction, then the poet touched on the moral and judgmental positions.
Historians disagreed in the view of this poem, and those who attribute some of them said that it is attributed to Ali bin Abi Talib Karam Allah face, has been contained in his office, and also attributed to the benefit of bin Abdul Quddus Basri, who lived in the first Abbasid era.
And may Allah be pleased with him the master of rhetoric and eloquent, but there are facts prove that this poem by the poet Saleh bin Abdul Quddus and these facts have been reported in the research.
A plan consisting of an introduction in which I talked briefly about the topic - an optional reason for it, and the plan for its study - was prepared for the discussion.
Second: Preface: I talked about the 1-poet: birth, descent and origin, and his life and then accused of heresy and death.
- Reported a profile of Ali bin Abi Talib.
3. A brief overview of the budget.
2 - I talked briefly about the poem Zeinab and to whom attributed.
Then I analyzed the poem rhetorically; because the whole poem speaks in one subject I did not divide it into topics; And the compositions that confer on the speech well and splendor because of its impact in stabilizing the meaning and strengthen it;; and because this poem came to the same weight and rhyme of a poem for "Ali ibn Abi Talib, the generosity of his face" addresses his son Hussein and preached, but that a poem "Ali ibn Abi Talib "She was the inspiration for "Saleh bin Abdul Quddus"
To create his poem, I will balance the two poems "Zainabiya and a poem on Ibn Abi Talib" in which his son Hussein preaches to shed light on their common verses in meaning.
In my analytical study I followed the gustatory approach of knowledge, because taste has a prominent role in the evaluation of literary works to find out the beauty and ugliness in them; and because the whole poem speaks in one subject I did not divide it into topics; but I divided the poem and each group of verses and explained the vague words And to highlight the meanings of linguistic dictionaries, and then rhetorical analysis, which shows the beauty of the wording and rhetorical secrets behind the use of appropriate words and meanings and structures that confer on the speech well and splendor because of its impact in stabilizing the meaning and strengthened, and balanced between what was common in the meaning of the verses Two pharmacies. I started the research with an introduction that mentioned the importance of the topic and the reason for my choice, and the methodology followed by the research, and then the introduction includes the definition of the poem Zainabiya and those who attribute a brief overview of the lineage of Saleh bin Abdul Quddus and also "Ali bin Abi Talib" and a brief overview of the budget and then I analyzed the poem and weighed between What was common in the meaning of the verses of the two poems, and after I finished the analysis of the whole poem rhetorically analysis and I finished the research and then concluded with a conclusion mentioning the most important findings, which includes the features that characterized the poet in this poem, the most important of which: -
 
*: Occupy the command and forbidding of the structural methods used by the poet in his poem; because the purpose of advice, came building like (do not do).
*: The poet tended to diagnosis and embodiment in his imagination used metaphor of all kinds, and was very accurate and judgments, where it was a way in the conversion of morale to the senses and living organisms have the qualities of man
Then index the sources and references
                                                                an introduction
                                                         Dr Mona Abdullah Ali Farrag
                                                       Teacher, Department of Rhetoric and Criticism, Faculty
                  Islamic and Arabic Studies for Girls in Beni Suef
 

الكلمات الرئيسية