الکناية بين شعرية الصورة و واقعيتها في شعر الوليد بن يزيد نموذجا و تحليلا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية ـ کلية العلوم والآداب ـ جامعة الباحة ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص :
تحفل العربية بثراء لغوي، سواء على مستوى الملفوظات أو ما تتشبع به من دلالات، بعض هذه الدلالات يکون مستقرا في دلالة مباشرة و مطردة، و بعضها الآخر نشط يتغير عبر سياقات وروده في الجمل أو النصوص المختلفة. و من جماليات هذا الثراء ما يفيض به علم البيان من صور تعبيرية للمعاني، تخرج عن دائرتها المألوفة إلى دائرة البعد الخفي أو ما وراء ظاهر اللفظ، عن طريق عدة وسائل تعبيرية عدة، و منها الکناية Metonymy، حيث ذلک السياق الذي يخرج اللغة من الدلالة المباشرة إلى الدلالة غير المباشرة، في صورة  سياق تلفظ  يطلِق على شيءٍ واقعيٍّ أُريدَ به معنًى آخر. و هذا البحث المعنون بـ"الکناية بين شعرية الصورة و واقعيتها في شعر الوليد بن يزيد، نموذجا و تحليلا" وقوف على التوظيف الخاص لأنماط الکناية في شعر الوليد بن يزيد. و وزع البحث على مقدمة و ثلاثة مباحث، تناولت أنماط الکناية سواء من ناحية الصفة أو الموصوف أو النسبة، ثم خاتمة بأهم النتائج التي کشفها البحث.
Abstract
 
Arabic is rich with linguistic richness، whether at the level of files or its saturated semantics، some of these connotations are stable in direct and steady connotation، while others are active that changes through the contexts of its occurrence in different sentences or texts. And from the aesthetics of this richness that overflows with expressive images of expressions of meanings، which take them out of their familiar circle to the circle of the hidden dimension or beyond the apparent word، by means of several means، including metonymy، where that context that takes the language from the direct indication of the indication is Direct، in the form of a context called a realistic thing that I want another meaning. And this research entitled "The metonymy between the poetry of the image and its realism in the poetry of Al-Walid bin Yazid، a model and an analysis" stands for the private employment of the metaphorical patterns in the poetry of Al-Walid bin Yazid. The research was divided into an introduction and three topics that dealt with metonymy patterns، whether in terms of proportion، adjective، or description, then conclusion with results of research.

الكلمات الرئيسية