القول بالموجَب بين البلاغيين والأصوليين والفرق بينه وبين الأسلوب الحکيم (( دراسة نقدية موازنة ))

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم البلاغة والنقد - قسم اللغة العربية- کلية العلوم الإنسانية - جامعة الملک خالد ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
إن العلاقة بين علم البلاغة و علوم العربية علاقة خاصة في مقابل علاقة عامة تجمعها و العلوم الشرعية . فقد اشتغل الأصوليون بالبحث في الدراسات اللغوية والبلاغية؛ للوصول إلى المعنى والکشف عنه في النصوص الشرعية؛ ومن ثَمّ فقد کان للبلاغيين أثّرهم البين في الدرس الأصولي. و إذا کانت إشکالية البحث تروم بيان القول بالموجب، و هو أن يخاطِبَ المتکلمُ مخاطَبـًا بکلامٍ؛ فيعمَد المخاطَبُ إلى کلِّ کلمةٍ مفردةٍ من کلامِ المتکلِّمِ؛ فيبني عليها من لفظه ما يوجب عکسَ معنى المتکلم، وذلک عينُ القول بالموجَب، لأنّ حقيقتَه ردُّ الخصمِ کلامَ خصمه من فحوى لفظه، فهي من وجه آخر تکشف المفارقة بين القول بالموجب و الأسلوب الحکيم لما بينهما من خلط عند کثير من البلاغيين و الأصوليين عرضا و تمثيلا في الشواهد. وقد وزع البحث على مقدمة، وثلاثة مباحث بمطالبها المختلفة، ثم خاتمة، عرضت أبرز نتائج  البحث و أهم توصياته، ثم أعقبتها مصادر البحث.
Abstract
 
The relationship between rhetoric and Arabic sciences is a special relationship, but it is a general relationship that combines it and legal sciences. The fundamentalists worked with research in linguistic and rhetorical studies to reach the meaning and reveal it in the legal texts. Hence, the rhetorists had their influence in the fundamentalist study. Furthermore, if the problem of research intends to clarify the statement of what is required, which is that the speaker addresses a speech with words, then the addressee intends to every single word of the speaker's words, then he builds upon him who uttered what is required to reflect the meaning of the speaker, and that is the same as saying what is positive, because its truth is to reject the opponent from the opponent The content of his word, on the other hand, reveals the distinction between saying what is obligatory and the wise method, because it confuses many of the rhetoric and fundamentalists with both presentation and representation in evidence. The research was distributed to an introduction, and three investigations with its various demands, then a conclusion, presented the most important results of the research and its most important recommendations, then the research sources followed.

الكلمات الرئيسية