مدى استخدام اللغة العربية في إدارات العلاقات العامة في المنشآت الخدمية بالمملکة العربية السعودية " دراسة ميدانية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم اللغات - کلية الملک عبد العزيز الحربية – الرياض ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص                          
يستهدف البحث تحقيق هدف رئيسي وهو التعرف على مدى استخدام اللغة العربية في إدارات العلاقات العامة في المنشآت الخدمية بالمملکة العربية السعودية وقد توصل البحث إلى انخفاض مستوى استخدام اللغة العربية في إدارات العلاقات العامة بالمنشآت الخدمية من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة وکذلک ارتفاع مستوى إدارات العلاقات العامة في المنشآت الخدمية من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة ووجود علاقة ارتباط عکسية ذات دلالة إحصائية بين مستوي استخدام اللغة العربية في إدارات العلاقات العامة ومستوى إدارات العلاقات العامة في المنشآت الخدمية عند مستوى 0.01، عدم وجود فروق في مستوى استخدام  اللغة العربية في إدارات  العلاقات العامة بين قطاعات الاتصالات والفنادق والمستشفيات عند مستوى معنوية 0.05، وضعف اهتمام إدارات العلاقات العامة في المنشآت الخدمية باستخدام  اللغة العربية في التعاملات مع العملاء والاهتمام فقط باللغات الأجنبية.
ويوصي البحث بضرورة العمل على زيادة الاهتمام بتدريس اللغة العربية ورفع مستوى الطلاب في جميع المراحل الدراسية في المملکة العربية السعودية، وجعل إجادة اللغة العربية شرطاً اساسياً من شروط التعيين في الوظائف سواءً في القطاع الحکومي أو القطاع الخاص إلى جانب اللغات الأجنبية، وتشجيع المؤسسات والمنشآت الخدمية الحکومية والخاصة على استخدام اللغة العربية في کافة تعاملاتها.
 
 
Abstract
 
 
 
The research aims to achieve a major goal, which is to identify the extent of the use of the Arabic language in public relations departments in service establishments in the Kingdom of Saudi Arabia. The research has found a decrease in the level of the use of the Arabic language in the public relations department in service facilities from the viewpoint of the individuals of the study sample as well as the high level of the public relations department in Service facilities from the viewpoint of the study sample members and the existence of a statistically significant inverse correlation between the level of the use of the Arabic language in the Public Relations Department and the level of the Public Relations Department in the service facilities at the level of 0.01, the absence of differences in the level of the use of the Arabic language in the management of public relations between the communication sectors Hotels and hospitals are at a significant level of 0.05, and the public relations department's interest in service facilities is weak in using the Arabic language in dealings with clients, and the interest is only in foreign languages.
The research recommends the necessity of working to increase interest in teaching Arabic and raising the level of students at all academic levels in the Kingdom of Saudi Arabia, making mastery of the Arabic language a prerequisite for appointment to jobs, whether in the government sector or the private sector in addition to foreign languages, and encouraging government service institutions and establishments And especially the use of the Arabic language in all its dealings.

الكلمات الرئيسية