من صور التناسق الصوتي في العربية دراسة تطبيقية على القرآن الکريم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد ورئيس قسم أصول اللغة بکلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالمنصورة

المستخلص

فإن القرآن الکريم کلام الله الذي لا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه، أعجز العربَ فصحاء اللسان، وأساطين البيان ، فلم يستطيعوا مجاراة أساليبه الرفيعة ، ولا معانيه البديعة ، فتحدِّيه لهم قائم في التأليف والنظم ، فکان من أعظم وجوه الإعجاز ، وأهمها الإعجاز اللغوي؛ لأن القرآن الکريم کلام بليغ بلا منازع ، وبحر شاسع بلا قرار ، يستنبط منه الفقيه الأحکام الشرعية ، ويبنى منه النحوي قواعد التراکيب والصيغ ، ويهتدي به البياني إلى سن اساليب الفصاحة والبيان ، فلا أحد ينکر أن في أساليب القرآن الکريم جوانب جمالية ينبهر بها السامع والقارئ على السواء ، ومن بين هذه الجوانب بلا شک الجانب الصوتي .
وانطلاقاً من هذا ، واستکمالاً لجهود العلماء . والباحثين في إظهار الجوانب الإعجازية في التناسق الصوتي في القرآن الکريم ، کان اختياري هذا البحث :" من صور التناسق الصوتي في العربية دراسة تطبيقية على القرآن الکريم "
ولا ريب أن کل من يقرأ کتاب الله قراءة متأنية متمعنة سينتابه شعور بجمال التناسق بين الحرکات والحروف والکلمات والجمل والفواصل على المستوى الصوتي والترکيبي ، وکذا إحساس فيَّاض بالمتعة
لا يجدها في کلام البشـر ، ومن هنا وجدت نفسي أمام تساؤل يُعدُ هو المشکلة التي يدور حولها هذا البحث وهو : ما سر الجمال البديع الأخاذ الذي يسمو بالتناسق الصوتي فيجعله إيقاعاً متميزاً متفرداً معجزاً يتغلغل في النفوس والقلوب فيغمرها بهجة وانشراحاً ، ويعمها يقيناً وإيماناً ؟ ومن هذا التساؤل رأيت أن يقوم هذا البحث على مقدمة وثمانية مباحث :

المبحث الأول : التناسق الصوتي في المخارج .
والمبحث الثاني : التناسق الصوتي في الإبدال .
والمبحث الثالث :التناسق الصوتي في الإعلال 
والمبحث الرابع :التناسق الصوتي في الإدغام
والمبحث الخامس : التناسق الصوتي في الإتباع والمجاورة
والمبحث السادس : التناسق الصوتي في الإمالة
والمبحث السابع : التناسق الصوتي في المخالفة الصوتية
والمبحث الثامن : التناسق الصوتي في المقاطع الصوتية والفواصل القرآنية.
وقد توخيتُ من خلال هذا البحث التطبيق على القرآن الکريم، ودراسة جماليات التناسق الصوتي في اللغة العربية لغة القرآن الکريم على جميع المستويات بدءًا بالحروف ومخارجها وانتهاء بالمقطع الصوتي والفاصلة القرآنية.
وحاولت في هذا البحث الوصول إلى الأهداف التالية :
إبراز جوانب الجمال الکامن في التناسق الصوتي في الخطاب القرآني .
التأکيد على أن القرآن الکريم مشوِّق يجذب النفوس ويأسر الألباب .
محاولة التوصل إلى أسس التناسق بين الجانب الصوتي والجانب المعنوي حيث لا يمکن أن تحل کلمة مکان کلمة أخرى .
ولا شک أن طبيعة الموضوع هي التي تحدد المنهج المناسب الذي يعتمد قصد الإحاطة بأهم جوانبه ، ومن أجل ذلک اعتمدت في هذا البحث على المنهجين الوصفي والتحليلي ، مما يُـعد مناسباً لمثل هذه الموضوعات حيث يقوم المنهج الوصفي بوصف الظاهرة وتشخيصها، والمنهج التحليلي بتحليلها والکشف عن جوانبها ومعطياتها اللغوية. 
ثم کانت الخاتمة التي ذکرت فيها أهم ما توصلت إليه ، وذيلت هذا البحث بأهم المصادر والمراجع التي کانت لها صلة وثيقة بموضوع بحثي ، وکان لها الفضل في إضاءة الکثير من جوانب هذا الموضوع .
وأخيراً أحمد الله القدير الذي وفقني إلى اختيار هذا الموضوع وأعانني على إتمامه ، فإن کنت قد وفقت فيه فهذا من فضل الله وکرمه وتوفيقه ، وان کانت الأخرى فحسبي إخلاص النية في خدمة کتابه العزيز ، وما کان من خطأ ونسيان فمن نفسي والشيطان ، وأستلهم من الله سبحانه وتعالى العون والمدد والرشد والصواب، وأرجو منه عز وجل التوفيق والسداد ، وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين .
الباحثة
محاسن فکري عبد الخالق مجاهد
أستاذ مساعد ورئيس قسم أصول اللغة
بکلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالمنصورة
 
 
 
Research Summary
Praise be to Allah, taught man that which he knew not, revealed the miraculous Great Quran in its verse rhythm and Surahs and sections conformity as it is the eternal message of Islam at all times and it is the secret of Arabic language and rhetoric; and blessings and peace be upon the beloved Mustafa, the most fluent and well – spoken in Arabic and has the strongest argument and proof,
Then,
The Great Quran is the miraculous words of Allah as falsehood cannot approach it from before or behind it. It challenges the fluent Arabs but they can't catch up with its high-standard styles and meanings. It challenges them in authoring and rhythm. The linguistic challenge is the most miraculous aspects of Quran as it is definitely penetrating and eloquent words and it has endless borders where the jurist extracts the sharia rules, the grammarian builds the rules of structure and forms and the rhetorical specialist uses to create the rhetoric styles. No one can deny that Quran has several beautiful aspects attracting the listeners and writers, including the sound aspect.
In the light of the foregoing and completing the efforts of scientists and researchers to show the miraculous aspects of sound consistency of Holy Quran, I choose this research name "Forms of Sound Consistency of Arabic Language – Applied Study on Quran".
 
If any person carefully recites the Holy Quran, He will definitely feel the beauty of coherence and cohesion between letters, rhymes, words, sentences and sections in term of sound and structure. He shall also find a lot of joy which it is difficult to find in the human speeches. Therefore, I face a question which is the issue of this research i.e. what is the secret of this attractive beauty making the sound harmony to be a miraculous, distinctive and unique rhythm penetrating the hearts and feelings overflowing with joy, relaxation, certainty and faith? Though this question, this research can reach the following results:
1-  The sound consistency is a harmony of the sounds of one word or two surrounding words in descriptions or/and points of articulation and an agreement among vowels, sound syllables, quranic breaks for achieving the sound agreement of words and facilitating the pronunciation of dissonant sounds though harmony and consistency.
2-  It is found that the liquid letters is the easiest on the tongue and they are six letters: three from the tip of the tongue (raa’, noon, laam) and three from lips (faa’, baaa’, meem). They are too common in Arabic language for facilitating pronunciation and achieving sound harmony.
3-  The Holy Quran is the Book of Allah and it is miraculous in its sound consistency, harmony and coherence. The sound consistency represents a miraculous aspect of the Holy Quran as the language of Quran features of this sound consistency accompanied by lightness and ease of pronunciation.
4-  The sound consistency of Arabic language and Quran is represented in the harmony between the voiceless letters and the vowel letters whether partially, wholly or mutually.
5-  The sound consistency is achieved in Arabic language and Quran through Al Idgham which means the approach of letters with one point of articulation, similar points of articulation or some similar characteristics. The Al Idgham aims at facilitating pronunciation in order to achieve the sound consistency.
6-  The sound consistency is also achieved in Arabic language and Quran through Al Ibdal which subject to the sound relation as the similarity in description or point of articulation is a key condition in the sound replacement which occurred to achieve the sound consistency in the word structure for facilitating pronunciation.
7-  The Arabic language eliminates the disharmony through Al Iaalal which aims at achieving the sound consistency between the sounds of Arabic word and reducing the exerted effort to pronounce the same.
8-  Furthermore, Al Imalla represents an aspect of sound consistency in Arabic language and Quran for facilitating pronunciation in order to achieve the sound consistency.
9-  The sound consistency in Arabic language and Quran is also achieved through dissimilation which is the opposite of assimilation. The dissimilation is performed by changing one of two same sounds to a different sound for avoiding sound repetition or duplication, facilitating pronunciation and achieving the sound consistency.
10- The sound consistency is obvious in Quran via suitable quranic sections of its verses.
11- The liquid letters, the elongation letters and the soft letters are repeated in the sections of verses more than other Arabic sounds due to their easement and for facilitating pronunciation and achieving the sound consistency.
12- It is found that there is a music value for the elongation letters and the soft letters which are more used in sections of Quran for stop, Sukoon, intoning and elongation.
13- There is coherence and harmony among the sound syllables in the verses as the first three sound syllables are repeated: open short syllable, open long syllable and silent-close short syllable in the most verses of the Holy Quran due to their easement, facility and sound consistency. The silent-close long syllable is represented only in two words: (Al Daleein) and (Modhamatan).  The silent-close syllable is not found in the Holy Quran because these both syllables are rejected in Arabic expect for stopping at the end of the word by Sukoon due to their difficulty of pronunciation.
These are the most important results I conclude in this research. I pray Allah to accept my effort, forgive my failure and transgress and reward whoever reads this research and contribute to complete the same. Allah is Omnipotent and Almighty.
 
Dr. Mahasen Fikry Abdul Khaliq Mujahid
Assistant Professor & Head of Principles of Language Department
Faculty of Islamic and Arabic Studies – Mansoura (Girls)
 

الكلمات الرئيسية